Monday, August 1, 2011

RAMADHAN AL-MUBARAK...

Ramadhan kembali lagi!! Bila kembali maknanya anda semua diwajibkan puasa!!

Ada sapa-sapa yang tak sempat ganti puasa yang lepas?? Tak elok macam tu.. So, next time make sure ganti awal-awal.. Dun wait till last minutes yaa.. Ala, sebulan sekali ganti pon dah ok.. Let say tinggal pose 7 hari.. Since after 1 month raya dah habis start la ganti.. Cukup 7 months langsai la puasa ganti tu.. Tak pun buat puase enam...Lagi senang dan menyenangkan... Huhuhu... (OK, cukup membebel tentang ganti puase sbb puasa pon baru start..)

Puasa dalam bahasa arabnya disebut :
bermaksud: " menahan diri dari sesuatu"

Pengertian puasa mengikut hukum syarak ialah : "Menahan diri daripada perkara-perkara yang tertentu (makan, minum dan melakukan hubungan jenis(jimak) serta perkara-perkara yang membatalkan puasaoleh orang tertentu (Agama Islam, telah cukup umur dan berakal) pada waktu-waktu tertentu (mulai terbit fajar Sidik hingga masuk waktu maghrib) dengan beberapa syarat.."

Ramadhan banyak mengajar kita erti sabar dari situlah terdidiknya jiwa penyabar. Oleh itu pergunakanlah bulan Ramdhan anda sebaik mungkin..

Untuk mengetahui pengertian Ramdhan, silalah ke link ini.. Kesahihannya tidak dapat di pastikan.. Terpulanglah kepada anda ok??huhu.. Sila gatalkan dan rajinkan tangan anda tuk klik bawah ni..hehe..



p/s :  Aku bukanlah manusia sempurna tapi hanya ingin berkongsi sedikit pengetahuan.. Menunggu insan yang sempurna maka tiadalah guru di dunia.. Tiada siapa pun sempurna...

Apa menu kegemaran korang bila berbuka puasa?? Share la...

4 comments:

ILA HonEyBuNNy said...

salam ziarah n salam ramadhaN...;-)

Cik Gee said...

suke pesanan yg terakhir tu.. ^^

Niena Farrah-Hana said...

thx!!

Auntie Nenet said...

suka melantak ikan keli masak cili api... hahaha

misz niena lak??